Два роки реформ, професійні виклики, майбутнє місцевих медіа та законодавчі зміни: у столиці провели Форум-2021 для представників центральних та регіональних медіа.
Масштабна подія охопила медівників з різних куточків України. У медіа зборах участь взяла також Жмеринка.City і «Жмеринська газета».
Форум відбувся за трьома частинами. На початку тривало обговорення з представниками міністерств та Комітетів Верховної Ради України.
Розпочали діалог з обговорення законопроекту 2693-д «Про медіа», який вже більше року на слуху. Новий закон викликає багато суперечностей, однак найголовніше, що він має на меті протидіяти фейкам і маніпуляції з боку країни-агресора.
Міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко та голова Комітету ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв розповіли, що новий Закон «Про медіа» об’єднує закони про ЗМІ в Україні, а також починає регулювати гібридну інформаційну війну.
«Законопроект «Про медіа» об’єднує шість існуючих на сьогодні законів про інформаційні агентства, друковані засоби масової інформації, телебачення, радіомовлення тощо. Цей документ починає частково регулювати й інтернет, і споживання аудіовізуальної продукції. Він вперше дає розуміння того, яким чином регулятор може діяти щодо російської інформаційної агресії», – мовив Олександр Ткаченко.
«Кожен медійник повинен відчувати відповідальність перед суспільством, адже часто заголовки в Інтернеті зовсім не відповідають дійсності, натомість швидко поширюються серед користувачів соцмереж. І тому сьогодні важливо говорити про так звану платформу медіаграмотності, яка допоможе протидіяти фейкам. Новий закон вводить розуміння того, яким чином регулятор зможе діяти стосовно російської інформаційної агресії», – основний наратив розмови.
Про те, що самі медійники повинні розробити так званий Кодекс стандартів журналістики, який зможе протистояти гібридній інформаційній війні мову вели голова підкомітету з питань права громадян на інформацію Комітету ВРУ з питань свободи слова Тетяна Циба та керівниця Центру протидії дезінформації при Раді національної безпеки й оборони України Поліна Лисенко.
«Наш Центр не є центром цензури, і не має жодних каральних повноважень, ми займаємося лише збором інформації та ідентифікуємо ту, що несе загрозливий характер інтересам держави. Ми хочемо, щоб люди знали, як поводитися у ситуаціях, коли гучний клікабельний заголовок має на меті маніпулювати думкою громадськості. А часто у самій статті йдеться зовсім про інше, або вказується думка якогось невідомого експерта. У сучасному світі ми всі повинні бути медіа грамотними, і вчити цьому читачів», – акцентувала керівниця Центру протидії дезінформації.
Пресконференція: 2 роки реформ
У другій частині Форуму журналісти взяли участь у пресконференції політичної партії «Слуга народу». В обговоренні піднімали питання реформ, стратегії розвитку кожного регіону, територіальної оборони, реформи суду та СБУ, захисту довкілля та накопичувальної пенсії.
Голова політичної партії «Слуга народу» Олександр Корнієнко акцентував, що вже два роки в Україні відбуваються послідовні реформи в багатьох галузях. Саме тому рейтинги президента і партії залишаються високими. «За оцінками різних незалежних порталів, зокрема «Слово і Діло», близько 26% обіцянок президента виконано. І це високий результат», – зауважив голова партії.
Голова політичної ради партії «Слуга народу» Давид Арахамія повідомив, що в регіонах запланований аудит програм розвитку, які презентували перед виборами.
«Коли в нас були місцеві вибори, в нас були презентації програм розвитку по кожній області. Як зазвичай буває? Зробили вибори, гарні буклети надрукували, вибори пройшли – все згорнули. В нас так не працює. У нас є аудит цих речей. І ми зараз плануємо, коли буде несесійний період, проїхати по всіх регіонах. Подивимося, що виконано, а що в процесі, а що взагалі не будуть робити. Це потрібно, щоб усі бачили в режимі реального часу, над чим осередки працюють», – повідомив Давид Арахамія.
Депутат також повідомив, що усі важливі рішення повинні проходити обговорення серед населення. Для цього у кожному регіоні створюють Нацради громад партії «Слуга народу», які працюватимуть безпосередньо з громадами.
«Ми не хочемо приймати рішення одноосібно, нам важлива думка громадськості і позиція громад. До прикладу, ведуться розмови щодо сплати ПДФО не лише за місцем реєстрації, а й за місцем знаходження виробництв або місцем прописки. Це стимулюватиме співпраці та прозорим стосункам з інвесторами. Так само вже створена концепція накопичувальної пенсійної системи. Але оскільки ці питання стосується кожного громадянина України, ми повинні провести суспільні обговорення, – акцентував Давид Арахамія.
Надалі журналістам презентували чат-бот для ЗМІ «Інформаторка», за допомогою якого можна легко знайти інформацію про депутатів, переглянути розклад ефірів, який оновлюється щогодини, дізнаватися першими про важливі публічні заходи, писати свої запитання і отримувати на них відповіді прямо у Телеграм.
Очільник політсили Олександр Корнієнко зауважив, що партія «Слуга Народу» – найдіджитальніша партія, про що свідчать усі переваги додатку «Дія» та законодавчі зміни для відмови від паперового документообігу: усі документи, ліцензії, свідоцтва та навіть дозволи на будівництво будуть у Єдиному уніфікованому реєстрі.
Швидкісний Інтернет – у всі села та діджиталізація
Депутати також розповіли про реалізацію проекту «Інтернет-субвенція», яка має на меті забезпечити швидкісний оптоволоконний інтернет у закладах суспільної сфери у сільській місцевості.
Яким буде медіа через 10-15 років?
Родзинкою Форуму стала дискусійна сесія з гостями-колегами провідних українських медіа. Серед учасників дискусії – генеральний директор «Інтерфакс-Україна» Олександр Мартиненко, телеведучий каналу «Україна-24» Тигран Мартиросян, головний редактор «РБК-Україна» Сергій Щербина, головна редакторка інтернет-видання «ГОРДОН» Олеся Бацман, редакторка відділу «Політика» журналу «Фокус» Марина Шашкова.
«Головний рецепт успіху простий – будьте кращими у своїй сфері, і вам усе вдасться!», – акцентувала головна редакторка інтернет-видання «Гордон» Олеся Бацман.
На кілька хвилин кожен мав змогу уявити, якими будуть ЗМІ через 10-15 років?
«Сьогодні читач не хоче багато читати. Дуже скоро сайти будуть так само помирати, як і друковані газети сьогодні. Ми живемо у світі звуків, відео, картинок, і щороку все нові і нові платформи витісняють своїх попередників. Функція розваг перемагає інформування, і часто одна і та ж новина сприймається одними як правда, іншими як фейк. Усе частіше довіряють блогерам-лікарям, та й серед пенсіонерів є блогери із мільйонними підписками в You Tube. І все тому, що людям важлива саме емоція!», – саме такою була спроба уявити медійність через 10-15 років у наративі з генеральним директором інформаційного агентства «Інтерфакс-Україна» Олександром Мартиненко.
Редакторка відділу «Політика» журналу «Фокус» Марина Шашкова закликала журналістів бути креативними у подачі матеріалу, адже й аналітику та фактаж можна подавати у цікавому форматі.
Вели мову також про інструменти поширення новин та рекомендацій у пошукових системах, а також грошові донати на підтримку медіа.
«Багато працювати, розумом та серцем визначати редакційну політику, бути унікальними, креативними оперативними та чесними перед собою і читачами – ключові успіху не лише у журналістиці, а й у будь-якому ремеслі», – акцентували гості Національних медіа під час розмови з колегам із регіональних ЗМІ.
